Т ърговски спор между САЩ и Китай постави автомобилните производители в трудна ситуация. Нидерландското правителство пое контрола върху производителя на чипове Nexperia, който е китайска собственост. Последва бърза реакция от Пекин, която доведе до спиране на доставките на основни полупроводници, което заплашва спиране на автомобилното производство в цяла Европа и Северна Америка.
Полупроводниковата индустрия преживява най-острата си геополитическа криза от пандемията насам, която разкрива крехкостта, лежаща в основата на десетилетия глобализирано производство. В центъра ѝ е Nexperia, производител на чипове със седалище в Нидерландия, който попада в центъра на ескалиращата търговска война между Вашингтон и Пекин, като спирането на производството сега се очертава като реална заплаха в цяла Европа и Северна Америка в рамките на седмици, а не месеци.
Кризата започна да кристализира в началото на октомври, когато китайското Министерство на търговията наложи ограничения за износ, предотвратявайки износа на Nexperia China и нейните подизпълнители на определени готови компоненти и подвъзли, произведени на китайска земя. Това отмъщение дойде бързо, след като холандското правителство използва извънредни правомощия, за да поеме контрола над компанията, позовавайки се на сериозни недостатъци в управлението и заплахи за европейската икономическа сигурност.
Това, което започна като спор за контрола на управлението между Хага и китайската компания майка на Nexperia, Wingtech Technology, метастазира в извънредна ситуация в производството и веригата за доставки, която засяга почти всеки автомобилен производител от двете страни на Атлантика.
Nexperia произвежда стотици милиони чипове годишно в обширно портфолио от полупроводници, диоди, транзистори и MOSFET (металоксидно-полупроводникови полеви транзистори, вид полупроводниково устройство, използвано за превключване и усилване на електронни сигнали), които изпълняват не особено привлекателни, но абсолютно жизненоважни функции в автомобилите. Тези чипове управляват всичко - от превключватели до управление на волана, вградени в електрическите системи и устройства за управление на захранването, от които зависят съвременните автомобили.
Компанията управлява производствени мощности в Хамбург, Манчестър и Наймеген, с общ капацитет над 50 милиарда компонента годишно. И все пак предлагането е на път да се изпари. На 10 октомври автомобилните производители и техните основни доставчици получиха уведомление от Nexperia, че вече не може да гарантира доставката на своите чипове по веригата за доставки. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) съобщи, че съществуващите запаси ще стигнат само за няколко седмици.
Защо чиповете на Nexperia са жизненоважни за автомобилния сектор
Това, което прави позицията на Nexperia толкова незаменима, не е, че произвежда авангардна полупроводникова технология. Точно обратното. Компанията е специализирана в доказани технологии, усъвършенствани в продължение на десетилетия. Тези така наречени „legacy“ чипове притежават предимства, които по-новите полупроводници не могат да възпроизведат. Те притежават строги сертификати за автомобилна квалификация, като AEC Q100 и Q101, които изискват изключителни стандарти за надеждност. Преминаването към алтернативни доставчици означава повторно сертифициране на компоненти чрез дълги процеси на хомологация, които не могат да бъдат компресирани в дни или седмици. По-важното е, че продуктите на Nexperia са вградени в предварително сглобени компоненти, доставяни от основните производители, като Bosch, Denso и други.
Чиповете не пристигат като самостоятелни елементи, които доставчиците могат лесно да заменят. Те са запоени в сложни сглобки, които се захранват директно от електрическата архитектура на колата.
На 16 октомври BMW призна, че „части от мрежата ѝ от доставчици вече са засегнати“, въпреки че германският производител настоя, че „производството продължава в заводите на BMW по план“. Този внимателно подбран език предполага, че компанията изпитва прекъсвания в некритичните канали за доставки, но все още не е имала спирания в целия завод. Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis и Renault заявиха, че следят ситуацията и в някои случаи подготвят работни групи за смекчаване на потенциални прекъсвания.
Извънредната нидерландска намеса
Действията на холандското правителство представляват забележителна ескалация в западната индустриална политика. На 13 октомври, позовавайки се на Закона за наличност на стоки (Wet Beschikbaarheid Goederen), холандското Министерство на икономиката пое временен контрол над Nexperia. Този закон, реликва от планирането за извънредни ситуации от времето на Студената война, остава практически спящ от десетилетия. Той позволява на държавата да се намесва в частни компании по време на извънредни ситуации или когато критичните доставки са изправени пред прекъсване.
Прилагането му върху голям производител на полупроводници бележи може би най-значимото използване на закона в съвременния свят и сигнализира колко сериозно правителствата гледат сега на заплахите за технологичния суверенитет.
Нидерландският съд посочи „основателни причини за съмнение в доброто управление“ под ръководството на председателя на Wingtech Джан Сюежен, който беше незабавно отстранен от позициите си на изпълнителен директор и неизпълнителен директор на Nexperia Holdings. Правителството едновременно забрани на компанията да променя своите активи, интелектуална собственост, операции или персонал за една година без изрично съгласие.
Геополитическият капан
Тази криза не съществува изолирано. Тя представя кристализация на напрежението, натрупано през годините на засилваща се технологична конкуренция между Съединените щати и Китай.
Вашингтон вече беше поставил Wingtech в своя черен списък през декември 2024 г., определяйки компанията като риск за националната сигурност и ограничавайки трансфера на технологии. На 29 септември тази година Бюрото по промишленост и сигурност на САЩ разшири контрола върху износа, за да обхване всички юридически лица, чиято поне 50% собственост са компании от списъка с юридически лица. Тази разпоредба директно оплете Nexperia, независимо от регистрацията ѝ в Нидерландия.
Ако доставките на автомобилни чипове не се възобновят бързо, това ще наруши производството на автомобили в САЩ и много други страни и ще има ефект на разпространение в други индустрии.
Отговорът на Пекин
Китай следва предвидима логика. Освен че блокира износа на Nexperia от китайска земя, Пекин затегна контрола върху износа на редкоземни елементи, критични за производството на полупроводници, позовавайки се на интересите на националната сигурност.
Чуждестранните компании, желаещи да изнасят определени редкоземни елементи, вече трябва да получат одобрение от правителството и да разкрият приложенията си за крайна употреба. САЩ отговориха на тези ограничения със заплахата на президента Доналд Тръмп за 100% мита върху китайския износ, ескалирайки напрежението, което не показва признаци на деескалация.
В небрано лозе
Холандското правителство се ориентира в очакванията на САЩ за координация на износа на технологии, като същевременно управлява собствения си икономически интерес за запазване на Nexperia като функциониращо предприятие. Китай използва контрола си върху веригите за доставки като геополитически лост. Съединените щати засилиха натиска върху съюзническите правителства да проверяват китайските технологични инвестиции и да осигурят веригите за доставки.
Междувременно автомобилните производители се оказват блокирани в средата на конфликт, който не са създали и не могат лесно да разрешат.